poniedziałek, 1 listopada 2010

DirectX 11 w laptopach

Jak słusznie zauważył Tomek (dziękuję!), co raz mniej osób ostatnio kupuje i doposaża komputery stacjonarne, zaś większość sięga po laptopy jako urządzenia poręczniejsze, przenośne i mniej zagracające nasze mieszkania. Stąd też porównanie wydajności i określenie możliwości grania przy użyciu laptopów jest bardziej użyteczne niż moje poprzednie porównanie.
Postanowiłem wziąć pod uwagę tylko akceleratory obsługujące DirectX 11, jako że w laptopie mamy ograniczone możliwości wymiany karty graficznej, a zwykle kupujemy notebook na kilka lat. Mam świadomość, że większość tytułów wydawanych obecnie może pracować również na kartach poprzedniej generacji, ale tytuły, które zostaną wydane za 3 lata, mogą już wymagać właśnie tego najnowszego zestawu API.
Niestety nie sposób porównać cen mobilnych kart graficznych, bo nie występują w sprzedaży detalicznej, ale jako część kompletnego systemu. Punktem odniesienia będzie więc dla mnie orientacyjna wydajność w teście FutureMark 3Dmark'06. Co prawda jest to pomiar wydajności dla DirectX 9, ale potrafi on rozsądnie uzmysłowić orientacyjną wydajność tych procesorów. Uszeregowanie pobrałem z zestawienia wydajności kart graficznych dostępnego na notebookcheck.net.


nVidia GeForce
wydajność 3Dmark'06
ATI Mobility Radeon HD
GTX 480M
~15000
-
GTX 470M
~12500
5870
GTX 460M
~12000
-
GT 445M
~9500
5850
-
~7700
5830
-
~7500
5770 / 5750
GT 435M
~7200
5730
GT 425M
~6500
5650
GT 420M
~6000
-
GT 415M
~5500
-
-
~3500
5470
-
~3300
5450
-
~3000
5430

(pomysł zapożyczony z AnandTech, wyniki z notebookcheck.net)

Przy okazji chciałbym Was ostrzec przed pułapką zastawioną przed AMD/ATI w postaci układów Mobility Radeon HD 56xv (dawniej 46xx) oraz 51xx (dawniej 45xx). Są to czipy poprzedniej generacji pod nowymi nazwami obsługujące jedynie DirectX 10.1. 
Aby swobodnie pograć w najnowsze tytuły przy domyślnych (nie najwyższych) ustawieniach, powinniście mierzyć w poziom co najmniej ~7200 3DMark'06. Taką hipotezę stawiam po przeglądzie średniej liczby klatek na sekundę uzyskanych w grach Mafia 2 i Metro 2033. Więcej informacji na temat możliwości grania w konkretne tytuły znajdziecie tutaj. Granicę rozsądku pod kątem grania oznaczyłem pomarańczowym kolorem. Schodzenie poniżej GT 420M / 5650 będzie implikowało obniżanie poziomu detali oraz rozdzielczości.
Jeżeli zastanawiacie się, czy w ogóle warto sięgać po układ dyskretny, to miejcie świadomość, że zintegrowane układy graficzne intel dla procesorów intel arrandale (GMA HD) wspierają tylko DirectX 10 i uzyskują wynik ~1500 3DMark'06, zaś nadchodzące układy intel sandy bridge, w wydajniejszym wariancie - HD 200 prawdopodobnie osiągnie dwukrotnie wyższą wydajność (porównywalną z AMD MR HD5430).
Pamiętajcie, że dodatkowe układy graficzne są niezbędne tylko do korzystania z najnowszych gier intensywnie wykorzystujących DirectX lub OpenGL i - pobierając dodatkową moc - skracają czas pracy na bateriach.

1 komentarz:

  1. Adobe Premiere Pro is the most powerful, stunning, feature-rich, and dependable video editing programme on the market. Adobe has developed numerous products throughout the years that have become industry standards in a variety of industries. Premiere Pro is a Creative Cloud tool, and you may begin using it with a monthly subscription. A free trial period is also available to evaluate the interface, features, and functions.

    assassins creed odyssey crack
    hitfilm pro crack
    magix acid pro crack
    tenorshare ultdata crack
    anytrans crack


    red giant universe crack
    goldwave crack
    ableton live crack
    coreldraw graphics suite crack

    OdpowiedzUsuń