Jak słusznie zauważył Tomek (dziękuję!), co raz mniej osób ostatnio kupuje i doposaża komputery stacjonarne, zaś większość sięga po laptopy jako urządzenia poręczniejsze, przenośne i mniej zagracające nasze mieszkania. Stąd też porównanie wydajności i określenie możliwości grania przy użyciu laptopów jest bardziej użyteczne niż moje poprzednie porównanie.
Postanowiłem wziąć pod uwagę tylko akceleratory obsługujące DirectX 11, jako że w laptopie mamy ograniczone możliwości wymiany karty graficznej, a zwykle kupujemy notebook na kilka lat. Mam świadomość, że większość tytułów wydawanych obecnie może pracować również na kartach poprzedniej generacji, ale tytuły, które zostaną wydane za 3 lata, mogą już wymagać właśnie tego najnowszego zestawu API.
Niestety nie sposób porównać cen mobilnych kart graficznych, bo nie występują w sprzedaży detalicznej, ale jako część kompletnego systemu. Punktem odniesienia będzie więc dla mnie orientacyjna wydajność w teście FutureMark 3Dmark'06. Co prawda jest to pomiar wydajności dla DirectX 9, ale potrafi on rozsądnie uzmysłowić orientacyjną wydajność tych procesorów. Uszeregowanie pobrałem z zestawienia wydajności kart graficznych dostępnego na notebookcheck.net.
nVidia GeForce | wydajność 3Dmark'06 | ATI Mobility Radeon HD |
---|---|---|
GTX 480M | ~15000 | - |
GTX 470M | ~12500 | 5870 |
GTX 460M | ~12000 | - |
GT 445M | ~9500 | 5850 |
- | ~7700 | 5830 |
- | ~7500 | 5770 / 5750 |
GT 435M | ~7200 | 5730 |
GT 425M | ~6500 | 5650 |
GT 420M | ~6000 | - |
GT 415M | ~5500 | - |
- | ~3500 | 5470 |
- | ~3300 | 5450 |
- | ~3000 | 5430 |
(pomysł zapożyczony z AnandTech, wyniki z notebookcheck.net)
Przy okazji chciałbym Was ostrzec przed pułapką zastawioną przed AMD/ATI w postaci układów Mobility Radeon HD 56xv (dawniej 46xx) oraz 51xx (dawniej 45xx). Są to czipy poprzedniej generacji pod nowymi nazwami obsługujące jedynie DirectX 10.1.
Aby swobodnie pograć w najnowsze tytuły przy domyślnych (nie najwyższych) ustawieniach, powinniście mierzyć w poziom co najmniej ~7200 3DMark'06. Taką hipotezę stawiam po przeglądzie średniej liczby klatek na sekundę uzyskanych w grach Mafia 2 i Metro 2033. Więcej informacji na temat możliwości grania w konkretne tytuły znajdziecie tutaj. Granicę rozsądku pod kątem grania oznaczyłem pomarańczowym kolorem. Schodzenie poniżej GT 420M / 5650 będzie implikowało obniżanie poziomu detali oraz rozdzielczości.
Jeżeli zastanawiacie się, czy w ogóle warto sięgać po układ dyskretny, to miejcie świadomość, że zintegrowane układy graficzne intel dla procesorów intel arrandale (GMA HD) wspierają tylko DirectX 10 i uzyskują wynik ~1500 3DMark'06, zaś nadchodzące układy intel sandy bridge, w wydajniejszym wariancie - HD 200 prawdopodobnie osiągnie dwukrotnie wyższą wydajność (porównywalną z AMD MR HD5430).
Pamiętajcie, że dodatkowe układy graficzne są niezbędne tylko do korzystania z najnowszych gier intensywnie wykorzystujących DirectX lub OpenGL i - pobierając dodatkową moc - skracają czas pracy na bateriach.
Adobe Premiere Pro is the most powerful, stunning, feature-rich, and dependable video editing programme on the market. Adobe has developed numerous products throughout the years that have become industry standards in a variety of industries. Premiere Pro is a Creative Cloud tool, and you may begin using it with a monthly subscription. A free trial period is also available to evaluate the interface, features, and functions.
OdpowiedzUsuńassassins creed odyssey crack
hitfilm pro crack
magix acid pro crack
tenorshare ultdata crack
anytrans crack
red giant universe crack
goldwave crack
ableton live crack
coreldraw graphics suite crack