sobota, 19 października 2013

Pierwszy test 802.11ac

Nie wytrzymałem i kupiłem sobie w prezencie kartę WiFi Intel Advanced-AC 7260 w formie karty mini-PCI Express half-height (występuje też na rynku w formie karty NGFF M2). Kosztem 28€ w ciągu dwóch dni przyszła do mnie pocztą z Holandii:
 

Ostatnio pisałem Wam o nowym routerze Belkin AC1200. Chciałem jak najszybciej sprawdzić na jaką wydajność mogę liczyć. Niezwłocznie przystąpiłem do umieszczenia karty w naszym laptopie domowym SAMSUNG NP350U2A.
 

 
Wymiana przebiegła bez ekscesów, a karta pod Windows 8 zadziałała od ręki po wymianie sterowników.
W teście iperf (TCP, window=128kB, 60 sek.) wydajność w trybie 2x2 wzrosła mi z ~90Mbps na 802.11n do ~117Mbps na 802.11ac. W trakcie testów negocjowana prędkość łącza wahała się między 270 a 360Mbps, przy kanałach 40MHz (patrz tutaj).
Mam nadzieję, że w miarę aktualizacji oprogramowania wydajność będzie się poprawiała...

[2013-10-20]
Dziś rano zorientowałem się, że wczoraj testowałem na kanałach 40MHz, więc przełączyłem się na 80MHz z użyciem trzech wyższych kanałów i w iperf uzyskałem ~140Mbps przy wynegocjowanym trybie 867Mbps (2x2 przy 1,6m). Myślę, że to wyznacza punkt odniesienia dla możliwości tego rozwiązania.

7 komentarzy:

  1. Testowalem parke urzadzen Netgear'a. Przy wynegocjowanym polaczeniu AP-StationAP 1300 (soft pokazywal 1200) uzyskalem ponad 900Mbps w UDP i ponad 600Mbps w TCP (iperf i tttcp).
    Klopotem u Ciebie jest pewnie brak kompatybilnosci pomiedzy karta a Ap. Najlepiej dzialaja sprzety oparte na tych samych chipach.

    Aktualnie czekam na karty na QCA9880. W polaczeniu z ath10k pozwolic powinny na zrobienie dajnych rzeczy.

    PS. Gdzie w Holandii kupiles swojego Intela AC?

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz rację. Nie bez powodu Apple używa tylko Broadcom. Naiwnie miałem nadzieję, że Intel postara się o lepsze osiągi, bo przecież sam nie produkuje układów dla punktów dostępu.
    Kartę zamówiłem w www.informatique.nl
    pozdr

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolego Łukaszu, czy mógłbyś zrobić jakiś tutorial odnośnie rozkręcenia Samsunga NP350U2A?
    Mam problem z zaczepami, szczególnie od strony ekranu, a nie chcę czegoś urwać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Andrzeju, Obejrzyj zdjęcie tutaj:
    http://1.bp.blogspot.com/-qBLLun6nrdU/TsGJsHVBk9I/AAAAAAAADxc/DRstxsWw7w4/s1600/DSCN4255.jpg
    Potrzebujesz małego, płaskiego śrubokręta i dużo cierpliwości.
    Takich zaczepów jest kilkanaście i musisz "objechać" całą obudowę dookoła.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam
    zainstalowałem dzisiaj kartę n6235 w takim samym Samsungu i mam problem z bluetooth nie działa, a wifi ok
    Miałeś może podobny problem ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dokładnie taki objaw miałem.
      Musiałem odinstalować poprzednie sterowniki z menedżera urządzeń i pobrać aktualne ze strony Intela. Konieczne były 3 restarty.

      Usuń
    2. Zrobiłem to przed instalacja karty z mu odinstalowałem stara kartę. Zainstalowałem najnowsze stery od intela, wifi ruszyło. Przy starcie systemu bluetooth jest widoczny a po ok 20 sekundach mu się restartuje i bluetooth znika;( jest błąd 45 urządzenie zostało wyłączone ???

      Usuń