środa, 7 stycznia 2015

SanDisk Ultra 64 GB USB 3.0 Flash Drive

W ramach świątecznego szału zakupów nabyłem dwa pendrive'y SanDisk Ultra 64 GB USB 3.0 Flash Drive (SDCZ48-064G-U46) kosztem 2 x ~25GBP. Liczyłem na solidną wydajność na poziomie przekraczającym limit USB 2.0, czyli 35MB/s.
Gdy tylko dostałem paczkę wetknąłem pamięć w port z niebieskim plastikiem i pospieszyłem do ATTO:

Ku mej rozpaczy miałem przed oczami wynik rzędu USB 2.0 z wyraźnym zapasem po stronie pamięci USB. Zanurkowałem pod biurko i upewniłem się, że używam portu w wersji 3.0 podłączonego do ICH7 (Intel Z77) płyty głównej.
Po chwili konsternacji zorientowałem się, że mam też porty USB 3.0 wyprowadzone z kontrolera ETRON EJ168, więc przełożyłem pendrive i powtórzyłem test:
Teraz wyniki były znacznie lepsze i odpowiadały specyfikacji producenta.
Sprawdziłem wszystkie porty Intela raz jeszcze i przejrzałem schematy połączeń programem USB view. Wreszcie przełączyłem się do EFI płyty głównej i na wszelki wypadek wyłączyłem "XHCI Hand-off" (strona 50 tutaj). Raz jeszcze powtórzyłem test w porcie Intela:
Jak widać, porty pracowały już w trybie 3.0.
Problem w tym, że nic nie wskazywało na tryb 2.0, gdy pendrive pracował wolniej niż powinien. Nie ma o tym słowa w instrukcji użytkownika a sterownik Win 8.1 nie ma ustawień czy statusu.
Radziłbym Wam przyjrzeć się ustawieniom EFI / BIOS jeśli podejrzewacie takie kłopoty w swoim PC.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz