piątek, 16 września 2011

Nowe używane auto

Po długim okresie wahania się, zdecydowałem zainwestować oszczędności w Opel Astra III kombi 1.3 cdti 90KM z 2006 roku o przebiegu poniżej 50 tys. km. Tu znajdziecie więcej informacji o tym silniku. Ku memu zaskoczeniu najlepiej spełniało wymyślone przeze mnie wymagania dla przyszłego auta.
Niedawno miałem okazję odbyć nim podróż z Warszawy do Brukseli, co było pierwszym poważnym testem pojazdu. Generalnie jestem miło zaskoczony komfortem jazdy tym autem na autostradach. Co do kosztów, to samochód spalił średnio ~5,8l/100km w trasie (1375km, 80,2l, ~110€), podczas gdy na autostradach konsekwentnie utrzymywałem prędkości 140km/godz. w Polsce, 160km/godz. w Niemczech oraz 120km/godz. w Holandii i Belgii. Takie względnie niskie spalanie zawdzięczam względnie wysokiej sprawności silnika, turbinie ze zmienną geometrią łopatek oraz 6-biegowej skrzyni biegów. Sam silnik jest bardzo ciekawy (opis), bo produkowany jest dla Fiata w Bielsku-Białej od paru lat i występował jako najsłabszy diesel w Oplach. Aktualnie jest wycofany z linii Astry ze względu na wsparcie tylko normy EURO IV.
Popatrzmy teraz na to, jak Opel wykorzystał tego malutkiego diesla: zakładając, że optymalny zakres obrotów to 1800-3000 obr./min. stopniowanie przełożeń przedstawia się tutaj następująco:
 1 - 0-20km/godz.
 2 - 20-45km/godz.
 3 - 40-70km/godz.
 4 - 60-100km/godz.
 5 - 90-140km/godz.
 6 - 120-150km/godz.
W mieście najczęściej używam drugiego biegu na moim osiedlu oraz trzeciego na szerszych alejach.
Niestety silnik prezentuje paskudną turbo-dziurę poniżej 2000 obr./min. Trzeba się do tego przyzwyczaić.
Za wysoki komfort jazdy, prócz klimatyzacji odpowiada tempomat, który absolutnie uwielbiam. Zupełnie ustąpiły moje bóle w kolanie, biodrze oraz ścierpnięte członki. Jeżeli chodzi o hałas, to subiektywnie najciszej podróżuje mi się pomiędzy 120-140km/h na szóstym biegu. Podczas szybszej jazdy bardziej słychać hałas powietrza na karoserii niż silnik.
Wnętrze - choć spartańskie - okazało się być wygodne i wystarczające dla moich potrzeb. Jestem bardzo zadowolony.  Mam nadzieję, że dzięki małemu przebiegowi, wykorzystaniu łańcucha rozrządu i "spokojnej" skrzyni biegów auto posłuży mi co najmniej przez kilka lat.
[UPDATE 2011-09-27]
Wyniki spalania w cyklu miejskim na 400km - ~5,2 l / 100km (maks. 3 bieg i 60km/godz.).
Wyniki spalania w trasie na odcinku 255km - ~5,1 l / 100km (tempomat na 130km/godz. na 6 biegu, czyli ~2300obr./min.).
[UPDATE 2011-10-11]
Wyniki w cyklu mieszanym na ~850km: ~5,46 l/100km.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz