sobota, 10 grudnia 2011

Domowy pecet

Gdybym dzisiaj chciał kupić komputer stacjonarny do domu, to miałbym nie lada orzech do zgryzienia, jako że ostatnie dwa lata większość mej uwagi przyciągały głównie rozwiązania mobilne. Wykonałem dzisiaj jednak małe rozpoznanie rynku dla odświeżenia.
Rzecz jasna z czasem moje wymagania uległy zmianie. Teraz od komputera stacjonarnego wymagałbym przede wszystkim:
  • małych wymiarów i małego poboru prądu (choć nie jestem jeszcze gotowy na rozwiązanie all-in-one),
  • 64bit OS pracujący na SSD z 4GB RAM,
  • HDMI, USB 3.0 i 1000Base-T,
  • wyświetlacza LCD co najmniej 20", szerokie kąty, o kontraście >300:1 i jasności >250nitów.
Tak nakreśliwszy wymagania oddałem się żmudnym poszukiwaniom tej najlepszej konfiguracji.
Zdecydowanie nafajniejsze rozwiązania kompaktowe w zakresie komputerów biurkowych oferują wielcy producenci gotowych komputerów jak HP, DELL czy Fujitsu. Niestety urządzenia te posiadają zazwyczaj nieciekawe konfiguracje bazowe i mizerne perspektywy rozbudowy. Przyjrzałem się cenom platform micro ATX oraz mini ITX i zauważyłem okropny deficyt opcji obudów w tych wymiarach. Porównałem ceny konfiguracji AMD Llano z rodzinami Arrandale oraz Sandy Bridge i pozostałem przy tej ostatniej (rodzina G8xx ma wysoką wydajność i przystępne ceny - czytaj tutaj).
O pomoc w symulacjach zwróciłem się do konfiguratora Arest.pl  :-)
  • Obudowa: SPIRE SPM210B - mini-ITX, 300 W, czarna za 175zł
  • Płyta główna: GIGABYTE GA-H61N-USB3 - m-ITX, H61, 2xDDR3, HDMI, S-1155 za 330zł
  • Procesor: Intel Pentium Dual Core G860 - 3.00 GHz BOX, s-1155 za 365zł
  • Wentylator CPU: COOLER MASTER Vortex 211Q - 1366/1156/1155/775 za 69zł
  • Pamięć RAM: DDR3 GOODRAM - 4 GB / 1600 (2x 2 GB), CL9 za 89zł
  • Dysk Twardy SSD: OCZ Agility 3 60 GB, 2.5", SATA3, AGT3-25SAT3-60G za 409zł
  • Dysk Twardy: WD WD10EALX 1 TB, 32 MB, 7200 obr., 3.5", SATA3 za 425zł
  • Napęd optyczny: LG GH22NS70 - 24x DVDRW DL, SATA, BOX, czarna za 85zł
  • System operacyjny: MS Windows 7 Home Premium PL SP1 OEM - 64 bit za 379zł
  • Panel LCD: BENQ EW2420VA - 24", 8 ms, 250 cd/m2, HDMI, głośniki, czarny za 825zł
  • Mysz: LOGITECH B110 - optyczna, przewodowa, USB, czarna za 25zł
  • Klawiatura: LOGITECH K120 - klawiatura, przewodowa, USB, czarna za 37zł
Łącznie konfigurator podsumował mnie na 3212 zł brutto.
Lepiej zorientowane osoby zauważą, że nie wliczyłem karty graficznej. Uważam, że warto poczekać na układy wykonane w procesie litograficznym 28nm (nVidia Kepler lub AMD Southern Islands). Niestety obudowa, którą wybrałem pozwala na montaż karty jedno-slotowej i nie posiada kratki wentylacyjnej z tyłu lewej ściany. Tak więc zakup musiałbym być połączony z wizytą u ślusarza w celu wycięcia sporego tworu i wlutowania czarnej siatki przed montażem karty graficznej.
Wentylator użyłem nisko-profilowy, ale to nie powinno być problemem, jako że TDP procesora to 65W, a przy tej wydajności i tak większość czasu będzie spędzał w pracując na jednym rdzeniu przy obniżonej częstotliwości taktowania.
Monitor jest naszym oknem na świat wirtualny, więc wybrałem 24" matrycy MVA oraz zintegrowane głośniki, aby cieszyć się wykorzystaniem połączenia HDMI. Prawdopodobnie dokupiłbym jeszcze kamerkę internetową (polecam tanią i dobrą Logitech C210 za ~60zł). W zakresie klawiatury i myszy jestem tradycjonalistą, więc wybrałem podstawowe produkty Logitech. 
Zauważcie, że ten zestaw jest gotowy do pracy i - po obniżeniu rozdzielczości oraz poziomu detali - pozwoli  pograć w gry 3D sprzed 3 lat (DirectX 9/10.1). Spodziewałbym się cichej pracy obudowy oraz wysokiej jakości obrazu na monitorze. Oczekiwałbym poboru prądu średnio koło 150-200W, zachowując zapas około 100W na zamontowanie w przyszłości karty graficznej (coś o wydajności rzędu GeForce GTS 450, ale jedno-slotowe, z TDP na poziomie 75W i cichym chłodzeniem).
Oczywiście ta konfiguracja z łatwością skaluje się w dół, bo rezygnacja z SSD, MS Windows (Ubuntu 11.10) oraz zastosowanie 500GB HDD i monitora LG W2246PM-BF ustawia nas ~2200zł brutto, ale wtedy znacznie obniża nam się komfort pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz