niedziela, 9 lutego 2014

Koncentrat

Mimo że ostatnio nie piszę wiele, pozostaję na bieżąco. Poniżej zasygnalizuję Wam kilka zdarzeń z CES 2014 i wydarzeń związanych:
  • Telewizory i wyświetlacze UltraHD (podstępnie nazywane 4K) zarówno LCD, jak i OLED zawładnęły salonami największych producentów. Oczywiście różowym słoniem w pokoju jest brak wsparcia dekodowania HEVC/H.265, brak obsługi DisplayPort 1.2 lub HDMI 2.0 oraz - najważniejsze - kompletny brak treści UHD (o ile nie mieszkacie w zasięgu światłowodu z centrum serwowania NetFlixa).
  • Być może upowszechnienie nowego standardu Blu-Ray 4K (opartego na BD-XL) nada nieco sensu temu trendowi.
  • Prototypy elastycznych telewizorów OLED UltraHD pokazali Samsung i LG. Możecie od razu sobie wpisać w kalendarz sprawdzenie, ile będą kosztowały w 2016 roku.
  • Apple pokazał wreszcie nowe maszyny Mac Pro (pełny artykuł tutaj). Jestem pod wrażeniem i winszuję odwagi. Tak powinny wyglądać przełomy w technologiach IT. Jeśli producenci profesjonalnych pakietów narzędziowych na tę platformę wykorzystają należycie OpenCL i OpenGL, to możemy zobaczyć jedną z najbardziej sprawnych platform profesjonalnych. Szczególnie polecam grafikom, fotografom, muzykom oraz półprofesjonalnym filmowcom.
  • Pebble dojrzał. Nowa wersja - Steel - jest, moim zdaniem, produktem gotowym do szerokiego użycia. O ile oczywiście potrzebujecie używać telefonu w kieszeni z nadgarstka. Hmm...
  • Zwróćcie uwagę na prezentację Oculus Rift Crystal Cove. Ci ludzie starannie się wzięli za powrót technologii VR na salony. Niewiele mnie powstrzyma przed wypróbowaniem tego, gdy nadarzy się okazja. ;-)
  • Qualcomm jest obecnie głównym graczem w zakresie SoC dla smartphone'ów. Zaprezentowane układy z rodziny SnapDragon 805 (oraz 802 dla aut) zasilą flagowe modele na 2014 rok. Trend jest czytelny: więcej pikseli wyświetlacza (QHD), nowe kodeki (HEVC), ulepszone interfejsy 802.11ac i LTE-A. 
  • W temacie wyświetlaczy QHD (2560x1440) w smartphonach polecam Wam tę opinię. Mnie cieszy wszystko powyżej 220ppi, ale powyżej 300ppi trochę szkoda mi baterii i pieniędzy.
  • nVidia pokazała coś na nadchodzący rok - Tegra 5 (4 x Cortex A15 i namniejszy Kepler) i coś na przyszły - Tegra K1 (ich własna implementacja ARM8 64-bit). Moim zdaniem spóźnią się z rozwiązaniami tak, jak w Tegra 4.
  • Wreszcie mamy pierwsze produkty oparte na LSI SF3700. Są nawet bardzo wstępne pomiary wydajności. Oczywiście interesujące są tylko produkty korzystające z PCI-E 2.0 4x, więc karty oraz urządzenia M.2. Myślę że w tym roku bezpieczniej będzie kupować produkty korzystające z trybu AHCI, ale w przyszłym roku będzie już można migrować na NVMe.
  • Ku mej radości wreszcie rozgorzała dyskusja nad zupełnie zbędnym już tzw. odświeżaniem obrazu na współczesnych wyświetlaczach, które powoduje więcej problemów niż korzyści w ramach zgodności wstecz. W meczu nVidia G-Sync versus AMD FreeSync nie ma oczywistych wygranych, ale jest szansa, że ciała standaryzacyjne zaproponują jakieś bardziej neutralne i nieinwazyjne rozwiązanie (np. lepiej zareklamowane VESA VBLANK intervals).
  • Specyfikacja 802.11ac została wreszcie zatwierdzona!
  • Amped Wireless nie od dziś poważne traktuje budowanie punktów dostępu WiFi (polecam RTA15). Na CES pokazali prototyp cztero-strumieniowego AP 802.11ac (patrz tutaj). Trudno oczekiwać, że nasze urządzenia klienckie będą to wykorzystywać, ale bywają takie, które mogłyby mieć cztery anteny (np. komputery AIO, media-streamery, telewizory lub większe laptopy).
  • Jeśli zastanawialiście się, czy kształtowanie strumieni (beamforming) WiFi w 802.11n i ac w ogóle działa, to jest już na to potwierdzenie. Nie spinajcie się za mocno, bo w praktyce to kilka procent różnicy przy średniej siły sygnale (kilka- do kilkanaście metrów od AP).
  • AMD wydało bardzo prowizoryczną wersję swojego Mantle API, a testy tutaj pokazują, że nie jest to zupełnie pozbawiony sensu pomysł. Wygląda na to, że to jedyna szansa na użycie konstrukcji APU od AMD do przyzwoitego grania na PC. Na dziś jednak znacznie lepiej wyjdziecie na rozsądnym CPU od Intela i przyzwoitej karcie od nVidia. Mantle API, gdy już zostanie ukończony, może być niezwykle atrakcyjny na platformach mobilnych, bo pisany jest z myślą o najwyższej sprawności. Proponuję przyjrzeć się temu za rok...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz