środa, 4 maja 2011

Rozszerzenie RAM 2GB do 4GB, czy warto?

Postanowiłem rozbudować pamięć RAM w moim komputerze (czytaj o nim tutaj i tutaj) z 2 * 1GB do 2 * 2GB. Zakupiłem w tym celu zestaw GOODRAM GR800D264L5/4GDC za ~190zł (w ramach wspierania polskiej przedsiębiorczości :). Wczoraj wieczorem wykonałem kilka szybkich testów. Pod MS Windows 7 HP x64 nie widzę żadnej różnicy w wydajności lub zwiększeniu możliwości systemu. Jedynie skrócenie CAS Latency z 6 do 5 cykli przełożyło się na nieco lepsze wyniki w testach syntetycznych (1-2%). Krótko przetestowałem Metro 2033, Arcania 4 oraz 3Dmark06. Prześledziłem też użycie pamięci w trakcie testów i napotkałem tylko jeden przypadek użycia więcej niż 2GB na przestrzeń użytkownika i bufory dysku twardego łącznie.
Tak więc dla Waszej informacji: Win7 x64 i większość aplikacji (w tym popularnych gier) jest przewidziana na 2GB RAM, więc rozbudowa powyżej tej pojemności jest uzasadniona tylko wtedy, gdy macie wyraźne zastosowanie dla dodatkowej przestrzeni. Dobrym przykładem może tu być obróbka grafik rastrowych, programowanie lub edycja materiałów wideo. Znacznie ważniejsze jest to, czy Wasz komputer wykorzystuje pamięć RAM dwu- lub wielo-kanałowo, ponieważ to przepustowość pamięci RAM ma obecnie decydujący wpływ na wydajność współczesnych PCtów. Kupując nowego laptopa upewnijcie się, czy macie obsadzone oba sloty pamięci i że procesor obsługuje je dwu-kanałowo. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz