wtorek, 2 lutego 2010

No i gdzie ten WiMAX dla Nowaka i Kowalskiego?

Od pierwszych lat 21 wieku śledzę z wypiekami na twarzy rozwój radiowych technologii transmisji danych, które pozwolą mi na łatwe, tanie i szybkie korzystanie z mobilnego dostępu do Internetu na terenie całej Polski w zasięgu nie gorszym niż tradycyjne GSM. Od paru lat najbardziej zachęcającą technologią wydawał mi się WiMAX. Jeszcze w 2004 roku połączenie dużego zasięgu z potencjalnie, względnie wysokimi przepustowościami wydawało mi się najlepszą opcją w porównaniu z HSCSD/EDGE lub WiFi.
Dzisiaj napotkałem news o nowej generacji WiMAXa, co odnowiło moje zainteresowanie w tym zakresie.
Mimo że UKE rozdysponowało już sporo koncesji na częstotliwości przeznaczone na WiMAX (patrz strona UKE), wciąż operatorzy telekomunikacyjni nie przedstawili nam oferty konsumenckiej (np. Crowley od 2005 dysponuje tą technologią).
Wiele wskazuje na to, że wcześniej zobaczymy usługę powszechnego bezprzewodowego dostępu do Internet w wykonaniu Polsatu Cyfrowego (patrz mapa zasięgu), w oparciu o sieć firmy Aero2, wykorzystującej technologię HSPA+ w paśmie 900MHz.

Czy na tym koniec nadziei na szeroko dostępnych usług opartych na WiMAX?

[UDPATE 2010-02-10]
Zupełnie zapomniałem wspomnieć, że w tym samym segmencie rynkowym Orange intensywnie rozwija usługi transmisji danych w technologii CDMA 450MHz pod marką Freedom Pro, oferując 1Mbps za około 50zł z limitem 3GB mcznie przy ponad 70% pokryciu w Polsce. Mapa zasięgu CDMA450 dostępna jest tutaj. Oferta ta jednak posiada istotne ograniczenia przepustowości, co ustawia ją w dolnej części segmentu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz