niedziela, 9 maja 2010

Czy warto już kupić Magny-Cours?

Jak już pisałem wcześniej rodzina procesorów AMD Opteron 6100 doskonale rokuje do budowy tanich serwerów dla mocno zrównoleglonych obciążeń. Wczoraj zajrzałem na portfolio produktowe wielkich producentów serwerów i stwierdziłem, że ponad miesiąc po premierze, gotowe do sprzedaży serwery można policzyć na palcach jednej ręki. Na stronie where to buy AMD tutaj odnalazłem informacje, że należy ich szukać w HP. Przyjrzałem się więc najbardziej popularnej pozycji: HP ProLiant DL165 G7, czyli dwu-podstawkowej konstrukcji 1U. 

HP ProLiant DL165 G7
Na jaką moc obliczeniową możemy liczyć?
Sięgnąłem po testy nisko-poziomowe tego modelu: 
SPECint_rate_base2006 = 302 i SPECfp_rate_base2006 = 286.
Ile to kosztuje?
Wybrałem zbliżoną konfigurację do testowanej, ale z minimalną liczbą dysków i adapterem FCoE (pamięć masowa z sieci SAN):
1 * HP ProLiant DL165 G7 SFF Hot Plug Server
2 * 12-Core AMD Opteron™ Processor Model 6174 (2.2GHz, 80W)
2 * HP 32GB PC3L-10600R 4x8GB 2Rank Memory - Low Voltage
1 * HP 72GB Hot Plug 2.5 SAS Dual Port 15,000 rpm Hard Drive
2 * HP Embedded NC362i Dual Port Gigabit Server Adapters (4 ports)
1 * HP 750W Hot Plug Power Supply
1 * HP Dedicated Management Port
1 * HP SD Card Reader Module
1 * HP Lights-Out 100i Management
z podstawową gwarancją trzyletnią.
Łącznie $14367, czyli ok. $48/SPECint_rate_base2006 i ok. $50/SPECfp_rate_base2006.
Do czego można to wykorzystać?
Niestety w opcjach serwera nie znalazłem redundantnych zasilaczy, co - moim rozumieniu - wyklucza zastosowanie w środowisku produkcyjnym. Można jednak rozważyć wykorzystanie go do budowy zwirtualizowanego środowiska testowego, np. 12 gości po 2 rdzenie 2.2GHz i ok. 4GB RAM (zaliczam 12GB RAM w rezerwie na bufory I/O).

Takie zestawienie cech, choć sympatyczne, niewiele wnosi do mojej opinii o Magny-Cours, bo nie ma porównania. Przejrzałem bazę danych SPEC CPU 2006 w poszukiwaniu godnego rywala i trafiłem na DELL PowerEdge R610, używającego m.in. intel Xeon X5680.

DELL PowerEdge R610
Na jaką moc obliczeniową możemy liczyć?
Sięgnąłem po testy nisko-poziomowe tego modelu: 
SPECint_rate_base2006 = 354 i SPECfp_rate_base2006 = 247.
Ile to kosztuje?
Wybrałem zbliżoną konfigurację do testowanej (j.w.):
PowerEdge R610 Chassis
2 * Intel® Xeon® X5680, 3.33Ghz, 12M Cache,Turbo, HT, 1333MHz Max Mem
64GB Memory (8x8GB), 1333MHz Dual Ranked RDIMMs Advanced ECC
1 * 73GB 15K RPM Serial-Attach SCSI 6Gbps 2.5in Hotplug Hard Drive
High Output Power Supply, Redundant, 717W
iDRAC6 Express
Broadcom 5709 Dual Port 1GbE NIC w/TOE iSCSI, PCIe-4
z podstawową gwarancją trzyletnią.
Łącznie $14464 czyli ok. $41/SPECint_rate_base2006 i ok. $59/SPECfp_rate_base2006.
Do czego można to wykorzystać?
Redundantne zasilacze dają możliwość zastosowania w środowisku produkcyjnym. Można utworzyć środowisko wirtualne, np. 12 gości po 2 rdzenie logiczne i ok. 4GB RAM (zaliczam 12GB RAM w rezerwie na bufory I/O). Niestety konfiguracja ta ma niezbyt rozsądną konfigurację pamięci RAM (Westemere-EP używa 3 kanałów DDR3), którą wybrałem dla spójności porównania (pamięć RAM to istotny składnik ceny). Należałoby raczej nastawić się na wielokrotności sześciu modułów, np. 6*8GB=48GB lub 12*8GB=96GB lub 6*8GB+6*2GB=64GB.

Jak widać Magny-Cours stanowi realną alternatywę dla Westmere-EP. Co więcej platforma AMD ma o 1/3 wyższą przepustowość pamięci i powinna lepiej się sprawdzać w hurtowaniach danych (patrz podsumowanie AnandTech IT tutaj). Z doświadczenia wiem też, że platformy serwerowe AMD szybko uzyskują rozsądne ceny, gdy można wybrać pomiędzy ofertami producentów serwerów (teraz mamy tylko HP PL DL). Warto zauważyć, że czołowy producent platform serwerowych za rozsądną cenę - SuperMicro - już oferuje ciekawe spektrum rozwiązań.
Odpowiadając na pytanie w temacie...
Tak, już warto inwestować w te serwery i należy się spodziewać wzrostu atrakcyjności ofert opartych o AMD Opteron 61xx w miarę pojawiania się kolejnych modeli serwerów (Oracle/SUN, IBM, DELL itd.).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz