wtorek, 8 listopada 2011

Mój SAMSUNG NP 350 U2A

Jak już wcześniej pisałem chciałem zmienić laptopa i dopiąłem swego pozyskując SAMSUNG NP 350 U2A
Zgodnie z planem wymieniłem (dziękuję Tacie za pomoc) anemiczny dysk HDD na dysk SSD Crucial m4 128GB. Za pomocą dołączonej do dysku przejściówki APRICORN SATA Wire oraz oprogramowania EzGig skopiowałem zawartość dysku HDD na SSD. 
Efekt końcowy jest imponujący, ponieważ wznowienie Windows 7 HP x64 z czuwania trwa ~3 sek., zaś wyjście z hibernacji nie przekracza 15 sek. W zasadzie nie zdarzyło mi się jeszcze czekać na odpowiedź pamięci masowej w tym systemie operacyjnym. :-)
Co do osiągów dysku - zobaczcie sami:


Jak widać SATA 3.0 robi swoje, bo odczyt dochodzi nawet do 4,3Gb/s.
Praca na baterii to wygodne 5 godzin, ale w sytuacjach skrajnych da się wycisnąć 6 godzin. Matryca miło mnie zaskoczyła, bo jasność i kontrast są wystarczające, a w codziennej pracy zniekształcenia kolorów przy czytaniu ekranu z boku nie przeszkadzają mi. Moje obawy co do klawiatury również okazały się nieuzasadnione, bo ten wyspowy produkt, mimo że nie grzeszy jednoznacznym skokiem, pozwala na komfortową produkcję dłuższych tekstów. Wentylator w obudowie pracuje cichutko, a obudowa pozostaje zupełnie zimna przy pracy biurowej. Sam laptop okazał się być wyśmienicie wykonany, a połączenie plastiku z aluminium jest naprawdę atrakcyjnie dobrane i daje poczucie trwałości. Komputer z zasilaczem jest bardzo lekki - często zastanawiam się, czy w ogóle mam go w plecaku.
Operacja wymiany dysku była względnie łatwa, ale Crucial był skażony plombą gwarancyjną. Mimo to usunąłem dystans i śrubki mocujące, a następnie zabezpieczyłem dwie połówki obudowy taśmą klejącą.Tak zmontowany dysk o profilu 7mm trafił w miejsce HDD. Wkrótce opublikuję zdjęcia z operacji przeszczepu dysku.
[UPDATE 2011-11-14]
Poniżej znajdziecie wybrane zdjęcia z operacji wymiany dysku Hitachi Z5K320 na Crucial m4 128GB z wymontowaniem plastikowego dystansu z obudowy SSD:
   

 


17 komentarzy:

  1. A mógłbyś jeszcze napisać dlaczego akurat ten dysk SSD a nie np. jeden z produkowanych przez Intel'a?

    OdpowiedzUsuń
  2. Do wzięcia m4 zmusiła mnie 7mm wysokość slotu dysku 2,5" w laptopie. Model Cruciala ma sympatyczny plastikowy dystans, który udało mi się wymontować. Niestety dyski oparte na SF-2xxx, w które celowałem nie występowały w odmianach dających się zredukować z 9,5mm do 7mm. SSD od Intela również były za wysokie i dodatkowo wydawały mi się za drogie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Także planuje wymianę dysku w tym laptopie. znalazłem dysk samsunga model MZ-7PC128D/EU. wg specyfikacji ma właśnie 7mm grubości. czy są jakieś "triki" przy rozbieraniu lapka? na coś zwrócić uwagę?

    OdpowiedzUsuń
  4. wymieniłem, bezproblemowa operacja. Wystarczy mały śrubokręt (krzyżak) i coś w stylu karty kredytowej< nie podważajcie śrubokrętem, bo mogą brzydkie ślady zostać.
    Wystarczy odkręcić śrubki, delikatnie podważyć brzeg obudowy i schodzi cały tył. mamy dostęp do procesora, pamięci, karty sieciowej i dysku. nigdzie nie ma pląb ani innych zabezpieczeń, których przerwania mogło by spowodować utratę gwarancji. Operacja prosta i szybka (10-15 minut). Efekt rewelacyjny ;). Dysk jak w poście powyżej, samsung ma faktycznie 7 mm i mieści się bez problemu

    OdpowiedzUsuń
  5. Bourne - przepraszam za brak reakcji i gratuluję pomyślnego przeszczepu!
    Aktualnie rozważam jeszcze wymianę karty WiFi na Intel Advanced-N 6230 w poszukiwaniu drugiego strumienia 802.11n. Jak myślisz - czy będzie pracowała z istniejącymi w NP350 antenami?

    OdpowiedzUsuń
  6. Cześć. Mam do Ciebie prośbę, jeśli będziesz w najbliższym czasie ponownie "otwierał" swojego Samsunga, to czy mógłbyś sprawdzić, czy w slot mini-PCIe wejdzie karta full-size? Jeśli nie masz pod ręka takiej karty to wystarczy mi zmierzenie odległości slotu mini-PCIe od wentylatora. Zastanawiam się nad możliwością zmiany karty WLAN na hybrydę WLAN+WWAN ze zintegrowanym czytnikiem kart SIM. Jak do tej pory nie udało mi się znaleźć karty half-size z czytnikiem, stad też to pytanie. Z góry DZIĘKI.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jasne, sprawdzę to na Wielkanoc, bo kupiłem kartę 6230 w Holandii i zaplanowałem operacje przeszczepu na pobyt w Polsce. Napiszę o tym wkrótce...

    OdpowiedzUsuń
  8. Roykssop,
    Myślę, że pełnowymiarowa mini PCI-E się nie zmieści. Popatrz na zdjęcia tutaj:
    http://saahspot.blogspot.com/2012/04/intel-advanced-n-6230.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie. Niestety plan WLAN+WWAN będę musiał z kilku względów zarzucić.
      Po pierwsze karty Optiona ze zintegrowanym czytnikiem kosztują około 750PLN netto. Po drugie wymagają istniejącej infrastruktury antenowej i przede wszystkim z powyższego wynika, że nie mają szans się zmieścić.
      Jak już tak dyskutujemy, to czy mógłbyś Core-Temp zweryfikować temperatury? Mam i3 i wrażenie, że zdecydowanie procesor jest za ciepły. Wentylator jest głośny w moim odczuciu. Moje temperatury to 50-53st w idle i około 60-65 przy oglądaniu mkv 720p. inny aspekt to trzeszcząca obudowa. 6letnia Toshiba Sattelite była zdecydowanie lepiej spasowana i to pomimo wielokrotnego demontażu celem wyczyszczenia radiatora, co wymagało rozbiórki "do rosołu". Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Pomiary opublikowałem:
    http://saahspot.blogspot.com/2012/04/temperatury-cpu-w-samsung-np350.html
    Nie przypominam sobie, kiedy ostatnio słyszałem wentylator nawet oglądając film.
    Moja obudowa niewiele trzeszczy - może się już przyzwyczaiłem.
    Niewykluczone, że mam słabszy słuch. :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. na płycie jest jedno miejsce na pamięć RAM czy dwa?

    OdpowiedzUsuń
  11. Jest jeden slot SO-DIMM, bo wyprowadzono tylko jeden kanał z kontrolera pamięci - max. 8GB na dzisiaj.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam wszystkich, mam nadzieję, że wątek nie umarł. Czy ktoś z Was aktualizował BIOS do nowszych wersji niż 03PY? Zauważyłem że jest już wersja 07PY. Chciałbym się dowiedzieć co zmieniło się w nowszych wesjach, czy coś dodali, poprawili i czy przypadkiem czego nie zepsuli. Długo szukałem, ale nie udało mi się znaleźć listy zmian. Najbardziej interesuje mnie kultura pracy komputera i czas działania na baterii o ile wogóle się zmieniły. Jeżeli ktoś posiada listę zmian albo przetestował nowy BIOS osobiście proszę podzieli się informacjami. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  13. Cześć,
    Przed chwilą zaktualizowałem do 07PY. Działa. Nie widzę zmian w urządzeniach. Z komentarzy na forach widzę, że ta wersja przeznaczona jest głównie dla Windows 8, więc podejrzewam, że chodzi o obsługę generycznych sterowników. Pozdr.

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam. Jeżeli mogę cos doradzić albo dobrze zabezpiecz sobie elektronikę z dysku z ssd albo zmien dysk. Mialem cruciala M4 w np350 u2a i niestety sie spalil. Gdy mocniej dociśniesz obudowę laptopa zrobisz zwarcie dysku;/ W moim przypadku dysk juz nie wstal, po minucie praktycznie gotowal się.

    OdpowiedzUsuń
  15. Obecnie spię spokojnie, mam samsunga 840 pro który ma 7mm a swoją drogą jest sporo szybszy od cruciala

    OdpowiedzUsuń