czwartek, 22 marca 2012

Problem z SRT

Wczoraj próbowałem skorzystać z Intel Smart Response Technology u kolegi na Z68. Ponieważ rozmiar cache jest ograniczony do 64GB, a dysponujemy 115GB SSD, to system operacyjny powędrował na 90GB partycję na SSD. Pozostałe 24GB miało być przeznaczone na cache dla HDD
Zgodnie z instrukcją użytkownika SRT włączenie tzw. "akceleracji" polega na:
  1. Instalacji sterownika RAID dla kontrolera SATA
  2. Instalacji narzędzia Rapid Storage Technology Manager
  3. Przełączenia kontrolera SATA z trybu AHCI w RAID (Option ROM) w UEFI
  4. Reinstalacji systemu operacyjnego z użyciem sterowników RAID
  5. Włączeniu "akceleracji" w RSTM
Procedurę wykonałem, ale przycisku włączenia akceleracji nie znalazłem. Okazało się, że RSTM udostępnia go tylko wtedy gdy aktywny system operacyjny został uruchomiony z HDD do przyspieszenia oraz gdy SSD jest nieużywany. Ponieważ miałem OS uruchomiony z SSD, to dostałem "figę z makiem". Mam świadomość, że mogłem wykryć podobne problemy innych użytkowników na forum, ale naiwnie liczyłem na to, że instrukcje Intela wyraźnie zaznaczyłyby, kiedy to nie działa. Mea culpa!
Sytuacja była frustrująca, ale na szczęście miałem obraz pierwotny partycji pod ręką, więc uruchomiłem komputer z pendrive z sysrescuecd, założyłem nową partycję Gparted i odzyskałem obraz partimage. Raz jeszcze potwierdziłem, że warto mieć kopię zapasową.
Wnioski są smutne:
Intel ogranicza możliwość buforowania dysków mechanicznych do jednego szczególnego przypadku użycia (OS na HDD i czysty SSD). W praktyce oznacza to, że SRT ma sens tylko z dedykowanym SSD o pojemności do 64GB. Oczywiście wskazuje to jednoznacznie na karty mSATA. Mam nadzieję, że to się zmieni wraz z nowymi wersjami sterowników i narzędzi, bo w tej formie należy spodziewać się rosnącej grupy użytkowników, którzy poczuli się oszukani przez slogany reklamowe i opis w instrukcji obsługi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz