niedziela, 2 grudnia 2012

HomePlug na ratunek

Niedawno pisałem o tym, jak nie mogę skorzystać w domu z pełnego pasma dostępu do sieci Internet. Oczywiście 20/4Mbps to bardzo dobre warunki sieciowe dla naszych 5 aktywnych urządzeń. Jednak często mieliśmy kłopoty ze stabilnością połączenia. Przyglądałem się temu od jakiegoś czasu i zastanawiałem się nad rozwiązaniem. Przedwczoraj sąsiad "wygadał się", że ma dwa terminale HomePlug o nominalnej przepustowości 200Mbps (patrz IEEE 1901). Mam świadomość, że tego typu połączenia pomiędzy mieszkaniami (za pośrednictwem tablicy rozdzielczej) zazwyczaj nie działają, a dodatkowo są bardzo podatne na zakłócenia (odkurzacz, suszarka i inne takie).
Postanowiliśmy jednak spróbować. Urządzenia od razu zasygnalizowały na pomarańczowo brak możliwości skorzystania z pełnej przepustowości, ale nawiązały połączenie. Rozpoczęło się testowanie. Najpierw sprawdziłem pasmo:
źródło: speedtest.net
Niestety straciłem sporo pasma, ok. 40%. jednak to wciąż zupełnie przyzwoite łącze. 
Postanowiłem przyjrzeć się opóźnieniom. Do pomiaru zatrudniłem darmową wersję Ping Plottera. Mierzę trasę to pierwszego publicznego adresu w sieci Belgacom. Po drodze mam nasz domowy router TL-WR1043ND i dalej Bbox2. Połączenie między tymi routerami korzysta właśnie z gniazdek elektrycznych. Ping Plotter mierzył co sekundę i w statystykach rysował 1000 pomiarów, czyli ostatnie 16 minut. Takie testy powtórzyłem kilka razy w ten weekend i wypadały w miarę podobnie.


Zważywszy, że doświadczaliśmy wcześniej fluktuacji opóźnień w zakresie od 5ms do ~800ms, to widzę ogromną poprawę. Co więcej opóźnienia są bardzo stabilne.
Aby potwierdzić poprawę stabilności połączenia wykonałem kilka rozmów głosowych i wideo na skype i wszyscy rozmówcy potwierdzili znaczną poprawę.
Po raz kolejny przekonałem się jak kapryśne są połączenia 802.11g. Nominalne przepustowości wiele obiecują, ale w praktyce są zawodne. Na razie jestem zadowolony z tej zmiany: mniej pasma za większą stabilność. Zobaczę jak to się będzie sprawowało w dłuższym terminie.
[UPDATE 2012-12-13]
Właśnie potraktowaliśmy nasze połączenie HomePlug testem iperf po TCP. W dół jest 17-18Mps, a gdy testowaliśmy w duplexie było po 7,5Mbps w każdą stronę. Przy próbach z UDP były zawsze błędy. Podczas testów ICMP.echo/ping trzymało się na 3ms. Całkiem przyzwoicie :-).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz